[:ja]グローバル基礎 特別講義 ー元JICAルワンダ青年海外協力隊員ー[:en]Global Basic Research – Special Lecture by Kenshi Asano (Japan Overseas Cooperation Volunteers in Rwanda) [:]

[:ja]開発途上国において、教員不足は深刻な問題です。グローバル基礎受講生には教育に対して関心が高い生徒が多く、開発途上国の教育現場ではどのような状況にあり、ODAとして日本がどのように貢献しているのかを学ぶために、元JICAルワンダ青年海外協力隊員で理数教師として活躍した浅野拳史氏に来ていただきました。

どこにでもある器具を用いた実験から講義は始まりました。8F9B9A8E-62AF-413B-97E3-9F32E4515B79

この実験から、開発途上国の学校には十分な実験器具がなく、身近にあるものを用いて実験を行って理科の内容を教えるということを知りました。そして、ルワンダの学校の様子や生徒の生活などを教えていただきました。生徒たちは熱心に聞いていました。

E9831E6D-B573-4CA4-9FB2-9DCA87AE59B7

最後の質問コーナーで、浅野氏はこれからルワンダに戻り、ルワンダの問題を今度はビジネスで解決するために努力するという夢を聞いて、生徒たちの将来のビジョンにも良い影響があったのではないかと思います。[:en]The lack of teachers is a very serious problem in developing countries.  Many Global Basic Research students are highly interested in education.  Then, we invited Mr. Kenshi Asano, who used to be Japan Overseas Cooperation Volunteers in Rwanda, in order to learn the current reality of education in developing countries and the way of contribution by Japanese Government.

The special lecture started from a science experiment used by daily equipments.

8F9B9A8E-62AF-413B-97E3-9F32E4515B79

He delivered that schools in developing countries don’t have enough laboratory instruments and they use substitute equipments to learn Science.  Then, he drew the students’ interests to school life in Rwanda.  They were so enthusiastic listening to his talk.

E9831E6D-B573-4CA4-9FB2-9DCA87AE59B7

In the last Q&A session, they knew Mr. Asano is going to start his own business in Rwanda to solve problems.  His dream must give a great impact on our student’s future vision.[:]

関連記事

コメント

  1. この記事へのコメントはありません。

  1. この記事へのトラックバックはありません。

CAPTCHA


[:ja]泉北高校[:]

[:ja]










[:]
ページ上部へ戻る